wtorek, 2 grudnia 2014

Jaki film obejrzeć? Mój ranking 10 najlepszych filmów wszech czasów

Zanim przejdę do rzeczy i przedstawię mój własny ranking filmów wszech czasów, muszę napisać, jakimi kierowałem się kryteriami.

Po pierwsze - wykluczyłem z tego zestawienia te filmy, które były ewidentnym przerostem formy nad treścią. Efekty specjalne nie mogą przesłaniać wartości, jakie ma ze sobą nieść film. Ale to dość logiczne i pewnie ktoś powie, że mogłem równie dziwnie stwierdzić, że wykluczyłem z zestawienia filmy słabe. Racja, ale jednak - jak dla mnie - przerost formy nad treścią to coś, co charakteryzuje prawie wszystkie filmy typu science fiction i dlatego takich po prostu nie oglądam. Raz jeden spodobał mi się "Avatar", ale... ale to nadal nie jest film na pierwszą dziesiątkę.

W każdym razie - najważniejsza jest treść. Najważniejsze jest, żeby po filmie czuć niedosyt, że już się skończył. Żeby odczuwać emocje i mieć poczucie, że film był pewną lekcją. Poniżej 10 najlepszych - moim zdaniem - filmów wszech czasów.

10. Uprowadzona - miejsce w dziesiątce chociażby dlatego: "I will look for you, I will find you and I will kill you"
9. Człowiek w ogniu - nie umiem niebanalnie zachęcić do obejrzenia tego filmu. Jest po prostu perfekcyjnie wykonany. Dobra historia, dobra gra aktorska, trzyma w napięciu i zaskakuje.
8. Gladiator - nie przepadam za produkcjami, których treść nie dotyczy lat aktualnych dla danego filmu. Mimo to, Gladiatora uważam za wielkie dzieło. Świetny.
7. Pamiętnik - za to, że nawet największy twardziel się na nim popłacze.
6. Wyspa tajemnic - za to, że na końcu mówisz sobie "mogłem się domyślić". Ale się domyśliłeś.
5. Szósty zmysł - to samo, co wyżej. Ale jeszcze bardziej.
4. Incepcja - kłóci się z moim zdaniem o science fiction? Otóż nie. Nie uznaje za science fiction tego, co zdaje się być na swój sposób prawdopodobne :)
3. Obywatel Kane - film tak nowatorski dla swoich czasów, że dzisiaj, pomimo upływu ponad 70 lat od wydania, ciągle się nie zestarzał.
2. Dwunastu gniewnych ludzi - daje do myślenia.  Nigdy nie możemy wydać ŻADNEGO wyroku, mając stuprocentową pewność, co do winy.
1. Skazani na Shawshank - to już nudne. Wygrali nawet mój ranking.

1 komentarz:

  1. Nigdy bym się nie odważył sklecić listy 10 najlepszych filmów. Sorry.. Ale 10 najlepszych w jakim gatunku? 10 najlepszych pod jakim względem? Gratuluję odwagi, chociaż patrząc na wymienione tytuły wydaje mi się że za dużo filmów nie widziałeś :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń